Læreransættelse og demokrati

Denne kildepakke relaterer sig til udvælgelse og ansættelse af lærere i Flygtningelejr Oksbøl. Da der var flest flygtninge, havde lejren knap 8000 børn og unge i den skolepligtige alder.
Den danske flygtningeadministration havde nedsat en arbejdsgruppe, som skulle sætte retningslinjerne for undervisningen.

Her var den gennemgående idé, at eleverne skulle opdrages til demokratisk dannelse idet de fra 1933 og frem havde levet i et diktatur med indskrænkede rettigheder og medbestemmelsesmuligheder. For at opnå dette, vurderede man bl.a, at det var lærerne, man skulle have fat i og at det var dem, som skulle hjælpe med at facilitere demokratisk tankegang gennem undervisningen i de almene fag.
Derfor skulle potentielle lærere til et interview, hvor man udvalgte et antal interviewspørgsmål ud fra en bruttoliste, hvor spørgsmålene havde til formål at afklare kandidatens sindelag i forhold til nazismen og om vedkommende havde forståelse for demokratiet.

Spørgsmålet er: Kan man undervise i en skole på demokratisk grundlag, hvis man er nazist?
Hvem er bedst egnet og kvalificeret til at være lærer i skolen i flygtningelejren?